onsdag 3 februari 2010

Det du ber universum om - får du

Jag vann! Jag vann!

För första gången – tror jag – i mitt liv vann jag en lottdragning. Ja, jag fick ju inte högsta vinsten utan var väl den näst sista vinnaren men kunde ändå kapa åt mig en härligt orange vacker bild av kylsträckan i Varmvalsverket, tagen av vår husfotograf Pär K Olsson.

”Det du ber Universum om, får du.” Brukar min goda vän V säga. Jag tror faktiskt det är sant. Nu.

När de andra i styrelsen skojade om vilken av tavlorna i konstlotteriet de skulle välja om de vann, så vågade jag knappt tänka tanken att jag skulle vinna. Jag brukar ju aldrig vinna.

Men så började tanken om att jag kunde ju vinna, vara en av de åtta som drogs – och få välja en av tavlorna att gro.
Men då vågade jag inte tänka hela kedjan ut, att jag faktiskt var den som fick välja om inte först så som nummer två, och att jag då skulle ta med mig den härligt höstiga oljemålningen hem.

Och det var nog där det hela gick i stöpet.
För jag tror ju att om jag hade tänkt hela tankekedjan ut och hållt fast vid den, då hade jag nog kommit hem med den stora oljan.

Men jag är inte ledsen för det. Jag är faktiskt glad över att jag vann – över att det fungerar det som goda vännen V säger: Det du ber Universum om, det får du.

Så nu ska jag bli ännu bättre på att be Universum om det jag faktiskt vill ha. Och sluta be om sådant som jag inte vill ha.

Nu är frågan var jag ska göra plats för mitt nya konstverk någonstans på mina redan rätt fullhängda väggar. Men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar