söndag 7 februari 2010

Söndagsångest = packningsångest

Söndagkväll och samma visa varje vecka. Dags att packa inför mina Stockholmsdagar.

Bekväm som jag är, har jag skurit ner på packningen till ett minimum. Min ryggsäck med två fack innehåller dels dator, anteckningsblock andra jobbpapper, dels toalettsaker och kläder.

Jo, jag klarar mig med en ryggsäck. Visserligen är det Samsonites största ryggsäck för folk, som liksom ,reser i tjänsten och måste släpa med sig datorn överallt.

I vanliga fall är jag bara i Stockholm i två dagar, men den kommande veckan - på grund av kvartalsrapporten - blir det tre dagar.
Vilket ställer andra krav på packningen.

Så medans jag tar fram underkläder och strumpor - för det är ju enkelt, två dagar = två ombyten - funderar jag på vilka kombinationer jag kan få till med ett par blåjeans...

Eller ska jag ta med favoritklänningen i plysch till tredje dagen?

Eller ska jag skippa klänningen och ha jeansen alla dagarna?

Så går tankarna medan jag vandrar mellan byrån i sovrummet och klädkammaren i vardagsrummet.

Min garderob är rätt begränsad, jag har rensat rejält och bara sparat det som jag faktiskt använder. Men ändå har jag svårt att bestämma mig. Och jag är inte ju den som har svårt att bestämma mig i vanliga fall.

Jag kan förstå de riktigt rika som köper minst två eller tre, fyra av samma klädesplagg för att ha en uppsättning i alla sina tre eller fyra bostäder.
För man vet ju aldrig när man får lust att ha just den där klänningen eller kjolen eller byxorna...


Man kan ju alltid ta en större väska skulle säkert någon påpeka.
Men det är ju just det. Jag ville inte ha en större väska, som tar extra plats på tåget, och som jag måste släpa på snömoddiga Stockholmsgator.

Nej, jag vill bara ha min kära ryggsäck, så att jag är fri och kan promenera från kontoret på World Trade Center och hem till Judit på Söder, där jag alltid sover när jag är i stan.

För att göra slut på packningsvåndan bestämmer jag mig raskt för att stoppa ner favoritklänningen i svart plysch.

För övrigt blir det blåjeans med någon slags tröja. Vilken, det bestämmer jag imorgon bitti när jag inte har tid att vela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar